MS 1506

Page droite d'un manuscrit médiéval à une seule colonne, commençant par une demie-ligne rouge, puis deux fois quelques mots rouges dans le paragraphe dela première moitié. La deuxième moitié commence par une large lettrine  claire sur cadre à fond bleu, avec quelques rinceaux rouges et bleus, sous une ligne rouge. Annotation marginale d'une écriture postérieure en marge droite à mi-hauteur. Lacune du parchemin en marge droite à cinq centimètres du bas environ.

Cote : Paris, Bibliothèque interuniversitaire de la Sorbonne, MS 1506

Notice CALAMES : http://www.calames.abes.fr/pub/ms/UNIA13450

Numérisation NuBIS : https://nubis.univ-paris1.fr/ark:/15733/m7r4

Auteur(s) et Titre(s) : Homiliaire

Date : XIe s. (seconde moitié)

Origine : France du Midi

Langue : lat.

Description physique

Support : parchemin. Plusieurs feuillets mutilés : fol. 1-3, 6, 8-9, 15, 47. Encre fadée ou lavée, parfois repassée à l’époque moderne, et traces d’humidité (fol. 23v-24r, 29v-30r, 31r-v, 71v-72r, 78v-79r, 86r, 91v-94r). Déchirure fol. 75 (marg. inf. restaurée au papier japon).

Nombre de ff. : 106 ff. précédés de quatre gardes en papier moderne et de trois fragments en parchemin [non foliotées, A-C], et suivis de quatre gardes en papier moderne. Double numérotation des feuillets en chiffres arabes : à l’encre noire, paginés 1-222 ; au crayon, foliotés 1-106 (suivie pour la description).

Dimensions :  365 × 260 mm (justif. 280 × 200 mm).

Réglure : réglure à la pointe sèche sur le côté poil (Rand « new style »), Muzerelle 2-2/0/2-2/J ; 27 longues lignes. Piqûres parfois visibles dans la marge supérieure.

Codicologie : 15 cahiers s’ouvrant sur le côté poil, tous quaternions sauf les cahiers : 1 (fol. 1-8 cahier reconstitué après reliure ou restauration, plusieurs feuillets mutilés, lacune textuelle entre f. 7-8), 2 (fol. 9-14, un ternion), 13 (fol. 95-100, un quaternion privé de deux feuillets, lacune textuelle entre f. 100-101), 14 (fol. 101-104, un quaternion privé de quatre feuillets, lacunes textuelles entre f. 102-103, 103-104, 104-105), XV (fol. 105 et 106, deux feuillets montés sur onglets, provenant vraisemblablement du même cahier, lacune textuelle entre f. 105-106). Aucune signature des cahiers, aucune réclame.

Écriture : caroline de la France méridionale, de plusieurs mains.

Décoration : Plusieurs initiales décorées à motifs géométriques, majoritairement tracées à la plume, à l’encre rouge et jaune, plus rarement à motifs zoomorphes.

Détail : Cum (f. 1v, 6 lignes) ; Cum (f. 6r, 4 lignes) ; Post (f. 16v, 7 lignes) ; In (f. 20v, 9 lignes) ; Ubi (f. 23r, 5 lignes, dragon) ; Redemtor (f. 25r, 9 lignes, à motif végétal et tête de chien) ; Hoc (f. 27r et 35v, mal exécutée malgré l’espace réservé) ; Ex (f. 39v, 5 lignes) ; Legimus (f. 40v, 5 lignes, maladroitement exécutée) ; Sicut (f. 42v, 6 lignes) ; Loquens (f. 45v, 8 lignes, ajoutée en imitant le style des initiales précédentes) ; Sciens (f. 47r, 7 lignes, à entrelacs géométriques sur fond bleu, les premières trois lettres étant enclavées) ; Tempore (f. 49v, 4 lignes, avec chien crachant des rinceaux) ; au f. 62r, espace réservé pour initiale non exécutée, puis Cum ajouté en imitant le style ou par un scribe très malhabile ; Dileccione (f. 63v, 5 lignes, en rouge, style plus récent) ; Sensus (f. 66v, 5 lignes, rouge) ; Sensus (f. 70r, 5 lignes, pastiche) ; Intellectus (f. 74v, 8 lignes, à décor géométrique) ; au f. 77r, espace réservé pour initiale non exécutée ; Audite (f. 82r, ajoutée plus récemment sur espace réservé) ; Eamus (f. 83r, 5 lignes) ; Venit (f. 88v, en rouge, style plus récent) ; Amen (f. 91v, 4 lignes) ; Frequenter (f. 95v, 9 lignes) ; Cum (f. 99r, 6 lignes) ; Fuerunt (f. 100r, ajoutée, maladroitement exécutée).

Intitulés et texte biblique à l’encre rouge, systématiquement pour les f. 1-73 et 83-105. Plusieurs initiales à l’encre rouge (par ex., fol. 12v, 18r, 56r, etc.). Neumes libres dans la marge (f. 10r).

Reliure : Demi-reliure en veau brun du xixe s. sur ais de carton, titre au dos « HOMILIAE ». Contre-gardes, recto de la première garde et verso de la dernière garde en papier marbré, les autres gardes en papier. Trois fragments en parchemin montés sur onglet au début du ms.

Fol. [A] : fragment (80 × 230 mm) monté sur onglet et numéroté « 37 », portant la mention du XVIIe s. : « Ce livre qui est un commentaire sur les évangiles sans commencement ny fin fut éscrit l’an 1250 sous l’abbé Guillaume de Deux Vierges, qui est un château près de Montpeiroux et appartenant à celluy ». Verso blanc.

Fol. [B] : xie s., texte apparemment inédit, homélie ou commentaire, traitant de la circoncision. Fragment de remploi (267 × 205 mm), ancienne contre-garde montée sur onglet, numérotée « 6488 », portant estampille de la Bibl. de l’Université et des notes ajoutées à l’époque moderne [Br].

Fol. [Br] : « de populo suo quia pa… pacis quomodo puer de …dierum qui nullam discrecionem boni malive ab … poterat prevaricari pa…m pactu… non debemus …telli rei… pactu (conversionis ?) » ; [Bv] : « … iam hoc exhibat illa circumcisio ab isto baptisma quod modo sit … ecclesia quod illi qui circumcidebantur post mortem carnis … regnum celorum ».

Fol. [C] : xie s., texte apparemment inédit, homélie ou commentaire sur Luc. 2, 21 (?), traitant de la circoncision. Fragment de remploi (265 × 150 mm), ancienne garde montée sur onglet, non numérotée et portant des notes d’époque moderne au fol. [Cv].

Fol. [Cr] : « …cisio. Octava die ad… facta est, sexta et… octavo ressurrexit a …circumcisio que significabat … baptizatis nos in spiritali nostram circumcisionem idest in sacro baptism… …reccionis baptizamur quando dicit sacerdos illi qui bapt… deum patrem omnipotentem … (en rouge) sunt dies octo ut circumcideretur puer (Luc. 2, 21) » ; [Cv] : « …idest pater multarum … simile … ob amplificacione nominis promeruit … ».

 

Description (contenu)

L’homiliaire du ms. 1506 suit de près un homiliaire carolingien de l’école d’Auxerre, dont l’édition fut publiée par Pierre Quentell à Cologne en 1530 : Homeliae Divi Haymonis episcopi Halberstattensis. Dans la description, le renvoi à cette édition est signalé par la lettre Q, suivie d’un chiffre romain (I pour la partie d’hiver, II pour la partie d’été) et d’un numéro d’ordre, selon la synthèse donnée par H. Barré dans Les homéliaires carolingiens de l’école d’Auxerre. Authenticité – inventaire – tableaux comporatifs – initia, Città del Vaticano, 1962. Néanmoins, dans cinq homélies pour des fêtes de la partie d’été (Pâques, in letania maiore, Ascension, Pentecôtes, la s. Jean Baptiste), le texte est tiré d’une autre source, toujours d’époque carolingienne et d’origine auxerroise.

Les mentions explicites des fêtes liturgiques sont rares et relèvent du temporal : un dimanche (de Sexagésime, fol. 23r) ; le dimanche de Pâques (fol. 39v) ; le premier dimanche après Pâques (fol. 42v). Dans trois cas, la rubrique mentionnant la péricope évangélique est entièrement absente (fol. 53r, 70r, 74v) ; dans quatre cas, la citation biblique dans la rubrique est erronée car elle ne corresponde pas au texte commenté (fol. 1v, 6r, 54v, 90r). Un seul cas de texte biblique issu de l’Ancien Testament (Isaïe, f. 82r-83r), le reste des péricopes commentées sont tirées des Évangiles ou des autres écrits du Nouveau Testament.

Fol. 1r-v : [Dominica I post natale Domini] In Luc. 2,33-40 (acéphale). « Dum ergo sancta ecclesia generaliter, specialiter quoque huna queque anima fidelis per omne tempus istius vite predicacionibus duodecim apostolorum instruitur… - …ut ex quo concepit in uhtero virginis Marie illa humanitas adsumpta a verbo Dei in unitate sue persone perfectus esset deus ». Q I, 9.

Fol. 1v-6r : [In theophania] In Matth. 2,1sq. (mention erronée de l’évangile dans la rubrique). « Sequentia sancti <evangelii> secundum Lucam. Cum natus esset Iesus in Betlehem Iude in diebus Herodis… Tria in hoc versiculo demonstrantur ab evangelista que veritatem istorie confirmant… - …si hoc fecerimus regnum nostrum in regionem nostram idest in paradiso caeleste videre merebimur ». Q I, 10.

Fol. 6r-7v : [Dominica I post theophaniam] In Luc. 2,42sq. (incomplet de la fin, mention erronée de l’évangile dans la rubrique). « Secundum Iohannem. Cum factus esset Iesus annorum duodecim… Cum facti essent illi anni XII, hoc est spacio annorum quo dominus ex matre sumpsit ut dicatur abere duodecim annos vel LXX… - …cum autem ex illius cantilene profi… ». Q I, 11.

Fol. 8r-12v : [Dominica II post theophaniam] In Ioh. 2,1sq. (acéphale). « …Galileae. Intelligere debemus non propter gluviam vel voracitatem ventris illud domino fecisse sicuti mos est glutonum facere… - …firmius crediderunt quia antea credidissent viso tanto miraculo solidati sunt in fide Christi ». Q I, 13.

Fol. 12v-16v : [Dominica III post theophaniam] In Matth. 8,1sq. « Cum descendisset Iesus de monte… Superius sermo evangelicus narrat quod dominus ascenderit in montem et ibi multa locutus fuerit sermone prolixo, eo explicito descendit de monte. Multi putant istum montem in quo dominus ascendit montem oliveti fuisse sed non fuit… - …ideo crediderunt ut ad patria celestia pervenire mererentur, ad quam premia percipienda nos perducat dominus Iesus Christus qui vivit ». Q I, 14.

Fol. 16v-18r : [Ebdomada IIII post theophaniam] In Matth. 8,23sq. « Ascendente Iesu in navicula<m>… Postquam dominus et salvator noster multa atque innumera miraculorum signa peregit in terris per que ostendisse deum esse terre et mari… - …ad litus eterne soliditatis et ad terram de qua dicit psalmista : credo videre bona domini in terra vivencium, ipso adiuvante qui in trinitate perfecta et humanitate perhenni vivit et regnat… ». Q I, 15.

Fol. 18r-20v : [In purificatione beatae Mariae] In Luc. 2,22sq. « Postquam impleti sunt dies purgacionis eius sive domini sive Mariae. Tulerunt illum idest Iesum in Ierusalem idest portaverunt eum ut sisterent illum domino idest statuerent eum in conspectu domini … - … ideo primum poosuit ad inluminacionem iencium et demum posuit gloriam plebis tue Israel. Quare tale est illut psalmiste : notum fecit dominus salutare suum ante conspectu gencium revelavit iusticiam suam, quid sequitur ? Recordatus est misericordie sue et veritati sue domui Israel post multa tempora ». Q I, 16.

Fol. 20v-23r : [Dominica V post theophaniam] In Matth. 20,1sq. « Simile est regnum celorum homini patri familias qui exivit primo mane conducere operarios in vvineam suam… Intellectus huius leccionis ex superioribus domini sermonibus pendet quibus dicit : Multi erunt novissimi primi et primi novissimi. Quem versiculum in subsequentibus explanabimus… - …reprobi ad penas perpetuas, de quibus nos liberare dignetur dominus.. ». Q I, 18.

Fol. 23r-25r : [Dominica VI in Sexagesima] In Luc. 8,4sq. « Dominica. Cum turba plurima conveniret … Ubicumque in sacra scriptura vocabulum turbe audivimus… - …qua sicentesimum fructum afferunt ». Q I, 19.

Fol. 25r-27r : [Dominica in Quinquagesima] In Luc. 18,31sq. « Adsumpsit Iesus XII discipulos suos et ait illis : ecce ascendimus Iherosolimam… Redemtor noster et salvator providens discipulorum animos ex sua passione… - …nichil boni abere possumus iuxta quod ipse dicit, sine me nichil potestis facere ». Q I, 20.

Fol. 27r-30r : [Domenica I in Quadragesima] In Matth. 4,1sq. « Ductus est Iesus in desertum a spiritu ut temtaretur a diabolo… Hoc primum in huius exordio leccionis notandum est quod redemptor noster cum per triginta annorum curricula… - …ascenderunt ». Q I, 23.

Fol. 30r-33r : [Dominica II in Quadragesima] In Matth. 15,21sq. « Egressus inde Iesus secessit in partes Thiri et Sidonis… Superior sermo angelicus describit… - …incolumitatem anime nostre a divina misericordia valeamus invenire ». Q I, 24.

Fol. 33r-35v : [Dominica III in Quadragesima] In Luc. 11,4sq. « Erat Iesus eiciens demonium et illut erat mutum… Sicut diversa sunt genera hominum seu personas sive mores hominum… - …et opere implet beatus est ». Q I, 25.

Fol. 35v-39v : [Media Quadragesima] In Ioh. 6,1sq. « Abiit Iesus trans mare Galileae quod est Tiberiadis… Hoc mare propter diversitatem regionum diversis vocabulis legimus nuncupatur… - …cuius desiderantissime vocis auditores ut cumparticipes ipso opitulante existere mereamur in secula.. ». Q I, 26.

[Pars aestiva]

Fol. 39v-40v : [In die sancto Paschae] In I Cor. 5,7sq. « Dominica sancta Pasche ad Corintios. Expurgate vetus fermentum… Cum dicit hoc tale est quasi dicatur nichil in vobis remaneat de corruptione veteris nature… - …hic salvet et postmodum in horrea nos celestia congreget ». A II, 1 (Collection auxerroise sur les Épîtres d’après Lyon, BM, ms. 628, f. 71v-72v, et Paris, BnF, latin 3802, f. 63r-64v).

Fol. 40v-42v : [In die sancto Paschae] In Marc. 16,1sq. « Maria Magdalene et Maria Iacobi et Salome emerunt aromata ut venientes ungerent Iesum… Legimus in evangelio quatuor marias fuisse ex quibus tres fuerunt sorores… - …electis autem dicet venite benedicti patris mei ». Q II, 1.

Fol. 42v-45r : [In octava Paschae] In Ioh. 20,19sq. « Dominica I post Pascha. Cum esset sero die illa una sabatorum et fores essent clause… Sicut beatus Gregorius dicit non est hoc mirum quod dominus iam… - …ad quam vitam contemplacionis dominus nos pervenire faciat qui vivit et regnat ». Q II, 2.

Fol. 45v-47r : [Dominica I post octavam Paschae] In Ioh. 10,11sq. « Ego sum pastor bonus… Loquens dominus ovibus suis tam preteritis quam presentibus… - …quomodo adduxit dominus gentiles ad fidem per predicationem apostolorum ». Q II, 3.

Fol. 47r-49r : [Dominica II post octavam Paschae] In Ioh. 16,16sq. « Modicum etiam non videbitis me… Sciens redemptor noster discipulorum animos ex sua passione et morte… - …nec debilitas mentis cuncta mala deherunt et omnia bona adherunt ». Q II, 4.

Fol. 49r-53r : [Dominica III post octavam Paschae] In Ioh. 16,5sq. « Vado ad eum qui me misit… Tempore passionis adproprinquante curavit dominus predicere discipulis suis quod moriturus esset… - …propterea dixit quia de meo accipiet ». Q II, 5.

Fol. 53r-54v : [In letania maiore] In Iac. 5,16 (sans rubrique). « Karissimi, confitemini alterutrum peccata vestra et horate per invicem ut salvemini. In hac sentencia illa debet esse discrecio… - …hos ante occulos abeamus in his assidue meditemur, ipso adiuvante.. ». A II, 7 (Collection auxerroise sur les Épîtres d’après Lyon, BM, ms. 628, f. 85v-86v, et Paris, BnF, latin 3802, f. 71v-73r).

Fol. 54v-56r : [In letania maiore] In Luc. 11,5sq (la rubrique mentionne l’évangile de Jean). « Secundum Iohannem. Quis vestrum abebit amicum et ibit ad illum media nocte… Narrat superius sanctus evangellista quod erat Iesus in quodam loco orans… - …omnis vero creatura ut stabilis et beata sit non hoc a se set a deo abet ». Q II, 7.

Fol. 56r-58r : [In die ascensa Domini] In Act. 1,1sq. « Primum quidem sermonem feci de omnibus o Teophile… Primum in hoc loco non adverbium ordinis iuxta illud apostoli… - …immortalitatis gloriam ei tribuit non naturam humanam abstulit ». A II, 8 (Collection auxerroise sur les Épîtres d’après Lyon, BM, ms. 628, f. 87r-88v, et Paris, BnF, latin 3802, f. 73r-74r).

Fol. 58r-61r : [In die ascensa Domini] In Marc. 16,14sq. « Recumbentibus undecim discipulis… In textu evangelii abetur novissime recumbentibus, quare dixit novissime… - …surge a mortuis dominus faciebat surgere ». Q II, 8.

Fol. 61r-62r : [Dominica post ascensa Domini] In Ioh. 15,26sq. « Cum venerit paraclitus quem ego mittam vobis a patre… In multis leccionibus sancti evangelii reperimus quod sancti apostoli ante adventum spiritus sancti minus fuerunt capaces… - …ero vester pacienciae fidelissimus remunerator ». Q II, 9.

Fol. 62r-63v : [In die Pentecostes] In Act. 2,1sq. « Cum conplerentur dies Pentecostes… idest quinquagesime psollennitatis dies, qui ita flectitur nominativo hec pentecoste… - …eius ressurreccionem et descensionem ad inferos ». A II, 10 (Collection auxerroise sur les Épîtres d’après Lyon, BM, ms. 628, f. 92v-93v, et Paris, BnF, latin 3802, f. 75v-77r).

Fol. 63v-66v : [In die Pentecostes] In Ioh. 14,23sq. « Si quis diligit me… Dileccione dei omnipotentis requirenda est mens hominis, lingua et opus… - …ut videant confidenciam vestram ». Q II, 10.

Fol. 66v-70r : [In octava Pentecostes] In Ioh. 3,1sq. « Erat homo ex phariseis Nichodemus nomine princeps iudeorum… Sensus istius leccionis ex superioribus evangeliste pendet verbis… - …verum etiam vitam consequentur sine fine mansuram ». Q II, 11.

Fol. 70r-73v : [Dominica II post Pentecosten] In Luc. 16,19sq. (sans rubrique). « Homo quidam erat dives… Sensus istius leccionis a superioribus pendet, narrat quippe superius Luchas evangelista quod amonuerit dominus scrribas et phariseos… - …set cum paupere Lazaro in sinu Abrahe recipiamur ». Q II, 12.

Fol. 73v (addition) : compte rendu de la visite effectuée par Guillaume des Deux Vierges, abbé de Saint-Guilhem-le-Désert, au monastère de Saint-Pierre de Sauve en 1250. « Anno Domini M° CC° L IX° kl. ianuarii dominus Guillelmus de Duabus Virginibus, Dei gratia abbas monasterii Sancti Guillelmi de Desertis, pervenit cum sua honoranda societate de novo ad monasterium Sancti Petri de Salve causa visitationis correctionis et reformationis… - …tam in temporalibus qua in spiritualibus, Guillelmo Bedecij iurisperito de Claromonte et Berengario de Gallaco clerico et suo notario, magistro Guillelmo Gellone presente ». Édition : D. Nebbiai Dalla Guarda, « Une visite de Guillaume des Deux Vierges, abbé de Saint-Guilhem-le-Désert, à Saint-Pierre de Sauve (Gard) du 24 au 27 décembre 1250 », Études Héraultaises, n° 28-29, 1997-1998, p. 27-32. (disponible aussi en ligne).

Fol. 74r : blanc.

Fol. 74v-77r : [Dominica III post Pentecosten] In Luc. 14,12sq. (sans rubrique). « Intellectus huius lectionis ex superioribus evangeliste verbis pendet, narrat superius evangelista quod ostatus fuerit dominus discipulos suos et turbas et ceteros auditores dicens illis : cum facis prandium aut cenam… - …ne postea quam venire noluerint et non potuerint intrare remaneant im penam ». Q II, 13.

Fol. 77r-79v : [Dominica IIII post Pentecosten] In Luc. 15,1sq. « Erant adpropinquantes ad Iesum puplicani et peccatores ut audirent illum… <E>o tempore quod dominus et redemptor noster predicatbat evangelium in mundo iudeis multi publicani… - …post huius vite discessum mereamur illorum abere consorcium ipso adiuvante qui vivit ». Q II, 14.

Fol. 79v-81v : [Dominica V post Pentecosten] In Luc. 6,36sq. « Estote misericordes sicut et pater vester misericor est… Misericors deus a misero corde quid est miserum cor ? conpatiens cor… - …fratrem tuum purgare a minoribus peccatis ». Q II, 15.

Fol. 82r-83r : [In natale s. Iohannis Baptistae] In Is. 49,1sq. « Lectio Ysaie prophete. Audite insule et adtendite populi de longe… Post vocationem reliquiarum Israel et abectionem populi in incredulitate permanentis… - …iudicaturi sunt cum domino orbem in equitate sicut ipse dicit : amen, dico vobis quia sedebitis et vos super sedes XII iudicantes XII tribus Israel ». A II, 16 (Collection auxerroise sur les Épîtres d’après Lyon, BM, ms. 628, f. 109r-110r, et Paris, BnF, latin 3802, f. 83v-85r).

Fol. 83r-84v : [In natale s. Iohannis Baptistae] In Luc. 1,57sq. « Elisabet impletum est tempus pariendi et peperit filium… Eamus sub brevitate sensus huius lecccionis quatinus ad laudem… - …quod cito videbant implendum quasi iam factum fuisset sic narrent ». Q II, 16.

Fol. 84v-88v : [Dominica VI post Pentecosten] In Luc. 5,1sq. « Cum turbe irruerent ad Iesum, idest cum festinatione perperarent ad Iesum, ut audirent verbum dei, idest verba predicationis ex hore eius, et ipse stabat secus stagnum Genesaret. Stagnum Genesar idem dicunt esse quod et mare Galilee… - …patriam celestem dicente domino : venite benedicti patris mei percipite preparatum vobis regnum ». Q II, 17.

Fol. 88v-90r : [In natale s. Petri apostoli] In Matth. 16,13sq. « Venit Iesus in partes Cesaree Pilippi… Philippus iste frater fuit Herodis minoris sub quo dominus crucifixus est et filius Herodis maioris… - …in consorcium sancte ecclesie et reconciliat altari ». Q II, 18.

Fol. 90r-92v : [In natale s. Pauli apostoli] In Luc. 18,24sq. (la rubrique mentionne l’évangile de Matthieu). « Secundum Mattheum. In illo tempore, dixit Simon Petrus ad Iesum. Superius dixerat dominus de divitibus huius seculi quam difficile intrabunt divites in regnum celorum… - …ille talis veraciter poterit dicere : dominus pars hereditatis mee ». Q II, 19.

Fol. 92v-95r : [Dominica VII post Pentecosten] In Matth. 5,20sq. « Amen dico vobis nisi abundaverit iusticia vestra plus quam scribarum et phariseorum non intrabitis in regnum celorum… Sensus huius lectionis ex superioribus verbis domini pendet quibus dicit : non veni legem solvere… - …adornare studeamus quatenus vite aeterne premia percipere valeamus ». Q II, 20.

Fol. 95v-98r : [Dominica X post Pentecosten] In Luc. 16,1sq. « Homo quidam erat dives qui abebat villicum… Frequenter solitus erat dominus loqui parabolice ad turbas agens morem sue terre… - …facit eos se laudare et benedicere ». Q II, 23.

Fol. 98r-99r : [Dominica XIV post Pentecosten] In Luc. 10,23sq. « Beati occuli qui vident que vos videtis… Caput huius sacre leccionis perplexam et valde dificilem movet questionem quare… - …ut Iheronimus ait : omnis dives aut est iniquus aut heres iniqui ». Q II, 28.

Fol. 99r-100r : [Dominica XI post Pentecosten] In Luc. 19,41sq. « Adpropinquaret dominus Ierusalem videns civitatem flevit super illam… Cum legimus in sancto evangelio metus et diversos effectus (affectus) domini non debemus credere… - …quatuor milia pauciores dico ad comparacionem quinque milium ». Q II, 24.

Fol. 100r-v : [Dominica IX post Pentecosten] In Matth. 7,15sq. (incomplet de la fin). « Adtendite a falsis prophetis qui veniunt ad vos in vestimentis ovium… Fuerunt in veteri testamento falsi et pseudoprophete qui populum israeliticum ad cultum dei omnipotentis avertere conabantur… - …numquid beatus Petrus bona arbor erat ». Q II, 22.

Fol. 101r-v et 102r-v : [Dominica VIII post Pentecosten ?] <In Marc. 8,1-8> (acéphale et incomplet de la fin). « testamenti nobis aperuit. Cum enim ipse dicat nemo novit filium nisi pater… - …bonorum figunt ne ab » ; « affectum humane passionis et pietatem humanitatis patefecit quia homo erat misericordia motus est… - …set idola adoraverunt et servierunt pocius creature quam creatori, sed quod dicit ». Peut-être Q II, 21.

Fol. 103r-v : <In Luc. 19,?-43> (acéphale et incomplet de la fin). « Alius evangelista dicit : et vendebantur ibi oves et boves et columbe. Percipiebat enim lex ut ter in anno appareret omne masculinum in conspectu dei… - …ita et in plebe fidelium vita religiosorum precellere debet, vos autem fecistis eam speluncham latronum ».

Fol. 104r-v : <In Luc. 16,1-8> (acéphale et incomplet de la fin). « ..sui dicebat primo quantum debes domino meo ? At ille dixit : centum cados holei. Cadus greca mensura est continens urnas tres… - …prudenciores autem filii huius seculi sunt filiis lucis ».

Fol. 105r-v : <In Luc. 5,7-10> (acéphale et incomplet de la fin). « rupit ideo periit, vide multos de quibus Iohannes evangelista multi autem discipulorum Iesu abierunt retro, idest post Satanam… - …nam et post ressurrectionem legimus eum piscatum cum sociis suis, set pocius per hoc quod dixit ex hoc subaudis/ ».

Fol. 106r-v : <In natale unius ?> (acéphale et incomplet de la fin). « qui quando vult fidem percipere et babtizat, surgit de infidelitate ad fid<em> de peccato ad iusticiam… - …de eius morte tristati sunt et discipuli qui fuerant ».

Provenance :

Le ms. a été copié dans la France méridionale par plusieurs mains pendant la seconde moitié du XIe s. Il est difficile de reconstituer son histoire avant le XVIIe s., date de l’ex-libris transcrit au fol. 1r : « Monasterii Sancti Guillelmi de Desertis ». Avant d’appartenir à l’abbaye de Saint-Guilhem-le-Désert, il aurait pu faire partie de la bibliothèque du prieuré Saint-Pierre de Sauve, dont la visite effectuée en 1250 par l’abbé de Saint-Guilhelm-le-Désert, Guillaume des Deux Vierges, est attestée au fol. 73v (cf. l’édition et la traduction publiées par Donatella Nebbiai Dalla Guarda en 1997-1998).

Des notes marginales et de lecture : fol. 16r, 19r (nota que sit vita activa et que contemplativa), 25r-v, 30v. À ces notes s’ajoutent des nombreuses interventions d’une main du XVIIe s., qui a ajouté des titres courants en tête des feuillets ou dans les marges pour identifier le début de chaque homélie. Notes marginales grattées (fol. 44r). Indications modernes des lacunes (« hic desunt/deest fol.) : 7v, 100v, 102v, 103v, 104v, 105v.

Le ms. fut donné à la Bibliothèque de l’Université de Paris en 1890 par Mgr François-Marie-Anatole de Rovérié de Cabrières (1830-1921), évêque de Montpellier à partir de 1874. Au fol. 3r, mention de don et numéro d’entrée : « don 25567a » (vérifié sur le registre des acquisitions et dons à la BIS, sans renseignements supplémentaires ni lettre d’accompagnement pour ce don).

Ancienne cote barrée : « 21 » (fol. 2r). Estampille de la Bibliothèque de l’Université (fol. 3r, 105v).

Bibliographie du ms. :

Charles Beaulieux, Catalogue général des manuscrits des bibliothèques publiques de France. Université de Paris et Universités des départements, Paris : Plon-Nourrit et Cie, 1918, p. 327-328.

D. Nebbiai Dalla Guarda, « Une visite de Guillaume des Deux Vierges, abbé de Saint-Guilhem-le-Désert, à Saint-Pierre de Sauve (Gard) du 24 au 27 décembre 1250 », Études Héraultaises, n° 28-29, 1997-1998, p. 27-32. (disponible aussi en ligne).

 

Signature : Notice rédigée par Francesco Siri (juin 2022) dans le cadre du projet LEGETIMAM financé par Sorbonne Université.